onsdag 16 november 2011

Back on track - Spit del 0

Det var verkligen ett tag sedan jag bloggade sist, närmare bestämt 11 månader och två dagar. Jag har tyvärr haft alldeles för dåligt med tid till byggandet det senaste 1,5 åren, skolan tar väldigt mycket tid. Det jag har hunnit med sen senast är färdigställandet av en SH-60B och jag har även hunnit påbörja och halvt färdigställa en F-16C. Modellen jag senast bloggade om, Tempesten, har havererat. En kompis på besök fastnade i den med en tröja, och den fick sin luftvärdighet utprovad. Tyvärr var den inte den bästa... ;) Får se om jag orkar rädda den, eventuellt så ska jag bygga en liten haveriplatta till den när tiden finns (=

Hur som haver, nu har jag i vilket fall börjat med nästa projekt. Detta kommer jag att följa upp här på bloggen, då jag även har det som ett arbete i skolan. Jag har alltså börjat med Tamiyas Spitfire i 32skalan. Jag började härom kvällen, och har inte kommit så väldans långt än, då jag bara har suttit med den kortare stunder. Dessutom har jag saknat lite materiel, som jag beställde av Johan på Pumahobby igår, hoppas det hinner komma innan helgen så att man kan komma igång på riktigt. Måste redan nu be om ursäkt för fotona, tagna med iPhone, och mitt ljus är definitivt inte bra, tror dock att jag kan ha kommit på en lösning till senare uppdateringar.



















Jag inser nu att detta kommer att bli ett ganska långt inlägg, men jag ska börja med att visa lite vad som döljer sig under locket när man öppnar lådan. Det första intrycket är; Plast. Överallt. Mycket. Det är som ni kan se på bilderna en massa kartor, med mycket plast på varje. När man undersöker de närmare ser man direkt, att det inte finns en massa gjutskägg, sjunkmärken och så vidare. Jäkligt fin finish, väldigt fina panellinjer etc.



















Det är inte bara plast med i lådan, utan också ett mindre bibliotek. Byggbeskrivning på hela 36 A4, med 71 steg, exklusive målningsanvisningar. Standardmålningen finns upprintad i färg. Det finns tre olika alternativ till märkning direkt från lådan, en maskin från Slaget om Storbritannien, en från Polska Flygvapnet i Tunisien, och en fransk maskin från Indochina. Jag har inte studerat dekalerna speciellt närgånget, men även dessa ser mycket fina ut. Tamiya har även bifogat en liten referensbok, 16 A5 i färg. Här finns detaljbilder på Merlinmotorn, cockpit, stjärtparti, huv och ställ.

Jag har förutom detta referensmaterial införskaffat en bok om just denna modellen, skriven av Brett Green. Den täcker många aspekter av bygget, med tips och råd från flera färdigbyggda individer. En liten guldgruva, som listar några av de små felaktigheter Tamiya har lyckats få med i denna modell. Det finns även lite andra värdefulla tips att ta vara på inför byggandet.



















Ni ser även att det finns med en liten "låda i lådan". Här har de lagt de lite mer ömtåliga grejerna, bland annat två ark fotoets, en smärre järnaffär med skruvar, muttrar, magneter, skruvmejslar, stänger och gångjärn. Dessa används bland annat till de löstagbara motorkåporna, extra tunna (skalenliga), som gör att man enkelt kan visa motorn efter ihopsättande. De har även rörliga roder och infällbart ställ, om än lite komplicerat. Då jag inte har jobbat så himla mycket med fotoets tidigare ska detta bli väldigt intressant.














Summan av detta, efter lådtitten är man ännu mer taggad att börja bygga än man var innan, och den ser helt superb ut i finish och gjutning, här har Tamiya inte lämnat något åt slumpen.

Jag har som sagt börjat bygga lite smått, men det orkar jag inte skriva om ikväll, dels för att jag inte har kommit så långt, dels för att klockan är mycket och dels för att jag redan har skrivit en halv roman i detta inlägget. :P Kommer förmodligen uppdatera imorgon eller på fredag, beroende på hur det går med bygget.



















Här är även en liten vy över de lappländska markerna för någon vecka sedan, en fantastiskt fin eftermiddag från luften!
Hoppas att jag inte hunnit tråka ut er allt för mycket ;)
På återseende!
Elias

4 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaka här på bloggen!
    Ska bli intressant att se Spitfiren ta form. Det ser ut att kunna ta sin tid med tanke på alla delar!

    SvaraRadera
  2. Kul att se att du bloggar igen.

    Också kul att du uppe i norrland ändå har haft tid att bygga en SH-60B och nästan en F-16C mellan flygpassen :-)
    Dessa byggen måste du försöka lägga ut lite bilder på.

    Och lycka till med Spiten...det är visst fler i vår förening som bygger den i 1/32...har jag "hört"!

    SvaraRadera
  3. Tackar!

    Jo, det är en jädra massa delar. Räknade snabbt till 104 delar i bara motor och motorfäste! Detta kommer att ta ett tag att bli klar med känner jag ;)

    Några bilder ska jag nog allt kunna fixa Lasse, kommer med nästa uppdatering (=
    Jaså, det visste jag inte, vem är det mer som bygger? Kan vara nyttigt att utbyta tips och idéer!

    SvaraRadera
  4. Ja, den här blir riktigt intressant! Trots skalan måste jag säga att jag är riktigt sugen på en själv. Fast nu har dom ju släppt en Musse också, kanske får bli en J26 istället... ;)

    SvaraRadera